i nostalgins banor..

dagen till ära vill jag börja med att säga STORT GRATTIS TILL ELIN
PÅ 25-ÅRS DAGEN!
hoppas du får en underbar dag! /<3

jag har börjat fundera på om jag ska ta tag i mitt bloggande igen, det är skönt att kunna skriva av sig. men inte alltid så lätt när man inte kan skriva något, när man inte vet var eller hur man ska börja. men det brukar gå bra när man väl kommit igång. som nu, när man börjar skriva lite så flyter det oftast på rätt bra, kanske med helt ointressanta saker men ändå. det kommer fram text. man kanske borde komma på andra saker att skriva om än bara sitt liv, för mitt liv är inte alls intressant just nu. jag flyter mest med och det var inte förrän mamma sa häromdagen att det var student nästa vecka som jag hann ikapp lite med att det redan var dags för student. nästa vecka är det ett helt år sedan vi tog studenten, ett helt år. jag kan inte riktigt förstå att det snart gått 365 dagar sedan man själv var där. satt som på nålar i aulan i väntan på att få springa ut, springa ut till frihet och ovishet. i glädje till familj, släkt och vänner! ett år har gått som varit fyllt med glädje och en massa glada, roliga och helt underbara stunder. men samtidigt har det varit ett år fyllt av sorg och saknad som inget annat med. jag blir ju helt nostalgisk när jag tänker tillbaka på var vi var för ett år sedan, studenten stog för dörren och livet lekte och allt var hur bra som helst. vi stod för den roligaste veckan, studentveckan, med en massa festande, skattjakter, beachparty, lakanmålning och ett oväntat sjukt roligt utspark med klassvännerna på björket. sen den stora dagen D, helt fantastisk dag. men det var då och nu är nu. det går inte att hjälpa att bli aningen nostalgisk när man tänker tillbaka på det. och om lite mer än en vecka börjar jag mitt nya sommarjobb och jag måste erkänna det pirrar lite i magen när jag tänker på det. det ska bli roligt, men det kommer vara massvis nytt att lära sig och hjärnan kommer bara att snurra en massa. men det passar mig bra, en halvtidstjänst där jag slipper köra bil var eviga gång, för just nu är jag rätt trött på att köra långa sträckor bil. det är sjukt tråkigt just nu. tur då man har sin ljudbok som roar lite. dock kommer jag sakna alla mina flickor på felestad i sommar och ja till hösten också om jag nu kommer in på skola och flyttar och allt det där.. och jag vet att dem kommer sakna mig med, det där är ömsesidigt.

they say time heals everything, but i'm still waiting

idag är det den tjugoförsta maj och idag är det sex månader sedan du lämnade oss. sex månader har gått så fort fast ändå så långsamt. jag har inget större minne av var dessa månaderna tagit vägen dem har bara flygit förbi. jag kommer ihåg i detalj vad som hände under hösten, allt. men våren har jag ingen aning om vart den har tagit vägen, jag har nog mest flutit med och försökt att göra saker, för att vara hemma med tankarna är fortfarande inte lätt, det är jobbigt. ensamheten dra med sig allt det där som man försöker tränga bort när man gör saker. som saknade, sorgen och den smärta som fortfarande finns i det. det är sjukt hur mycket man kan sakna någon, och jag tror inte jag försod hur stor roll du hade i mitt liv förrän nu, nu när det är försent. men jag hoppas du förstod ändå att du betydde mycket för mig. du var en underbar vän, en sol i mörkret och nu är du allas vår ängel. jag saknar dig någt fruktsansvärt min vän och jag önskar så att du var här med oss. det är mörkt utan dig. <3

they say time heals everything, but i'm still waiting..

ITALY

jag är dålig på att uppdatera, men här nedan kommer komma en lång uppdatering om italienresan med bilder.

måndagen började med tidig uppstigning för att en viss resvän till mig var sjukt nervös och orolig över att tåget skulle bli fem timmar sent och sånt, men det var såklart inga förseningar så vi var på kastrup i god tid. där åt vi god pastasallad som ann gjort till oss och sedan gick vi mellan terminalerna för att försöka fördriva tiden. när vi väll kom till milano så öste regnet ner, det var som om himmlen öppnat sig. vi fick våra väskor fort, hittade bussbiljetter och kom med första bussen in till centralen där en sööt bettan mötte oss, vi hade precis missat tåget till arenzano så vi köpte biljetter och gick och åt den första italienska pizzan. väl i arenzano möttes vi av riktigt branta backar och det var inte kul med en 18 kilos väska, men det gick.

mina söta vänner som gjorde resan perfekt.

tisdagen började med att bettan väckte oss när hon lämnat av filippo på dagis och sen gjorde vi pasta med mozarella och tonfisk innan vi begav oss ner till stranden ihopp om att det skulle bli lite sol. vilket det blev sisådär en timme sammanlagt kanske. men det var skönt att sitta på stranden ändå. jag och daniel byggde sandslott medans bettan sov lite och sen klassade jag honom i skitgubbe innan det bar av till bettan igen eftersom hon skulle hämta filippo och kusinen anna. väl hemma så ritade vi typ hela eftermiddagen innan det bar ut i regnet för pizza och sen kaffe med bettans aupairkompisar och glass såklart!

onsdagen började med att filippo och bettan väckte mig innan dem gick till dagis eftersom jag och daniel skulle vara klara tills hon var tillbaka igen för då begav vi oss till coop för att inhandla förnödenheter till vår venedig resa. och jag handlade även lite som jag hade med mig hem, parmesanost och pesto. och efter en promenad genom arenzano började det ösregna, åska och blixtra så vi höll oss hemma hela eftermiddagen och på kvällen blev det riktig italiensk måltid hemma med familjen, supergott och trevligt! sen bar det av ut för en glass innan det var hem till sängen igen.

torsdagen gick vi upp väldigt tidigt eftersom tåget till venedig gick 06.36. tågresan med byte gick mycket bra och väl framme i venedig började tursistandet, framförallt med att hitta till vårt b&b som låg i en lite trång gränd och såg inte alls ut som på bilderna på internet. och insidan ska vi inte ens prata om, innan man kom upp såg det ut som värsta fängelse gångarna och där uppe luktade bara rök eftersom ägaren satt vi köksbordet och rökte. det ända som var fräscht var sängarna och det tackar jag för, resten var så sjukt äckligt och frukostäggen ska vi inte prata om. men vi klarade det. hela torsdagen gick åt till att turista och vi gick nog runt hela venedig. vi gick sådär 7-8 timmar innan vi gick tillbaka lagade mat och försvann därifrån fort igen för lite glass. men vi gick vilse och träffade en cool man som följde oss tillbaka till stationen nästan och berättade att han tyckte att vi skulle besöka stranden nästa dag om det var fint. sen bar det av hem till våra sängkamrater som jag tror var höga på något, vad vet jag inte men något måste det varit.

fredagen bestod av att vi tog buss-båten ut till en ö som heter lido där vi fann stranden. där spenderade vi ett par timmar innan vi gick upp till det lilla centrumet och handlade lite mat och gick i lite affärer innan vi begav oss tillbaka till huvudön för att fräscha upp oss för restaurangbesök på kvällen. jag och bettan tog menuer och daniel tog somvanligt pizza. efter det blev det glass innan vi gick tillbaka för att sova.

man får faktiskt vara ego ibland. har inga bilder från stranden så jag påväg dit får duga.

lördagen blev det en hel del shopping, vi gick längs den stora köpgatan och shoppade innan det var dags att ta tåget tillbaka till arenzano. och man kan verkligen inte lita på tåg i italien, tåget gick från venedig typ tre minuter sent men framme i milano var vi nästan 40 minuter sena så vi missade ju vårt andra tåg och tänkte att vi tar första bästa på det hållet och bytar i genova sen. men nej det tåget fick vi tydligen inte sitta på med våra biljetter så vi fick stiga av på första stationen och vänta över en och en halv timme på nästa tåg till genova där vi sedan fick byta igen. så vi var i arenzano vid halv två istället för vid elva på kvällen, snacka om man var trött då.

bettan lekte värsta turisten.

hela söndagen spenderades på stranden och det var underbart, synd bara att det var lite för kallt i vattnet, men jag doppade mig, två gånger till och med. det ni. på kvällen lagade vi pasta med korv och sen gick kvällen åt till att spela kort och lite sånt.

måndagen blev det stranden en vända innan det mulnade på och vi begav oss upp till centrum för att köpa med oss lite foccacia hem till lunch, som vi sen åt ute på balkongen spelandes kort. sen blev det dags för bettan att hämta barnen och gå till parken, men jag och daniel stannade hemma för att vara duktiga och packa eftersom det var restaurangbesök inplanerat på kvällen. vi gick till grottan, där resans godaste pizza åts, helt underbar var den. och eftersom vi fått bo och hälsa på bettan så bjöd vi henne på middagen. sen blev det glass innan vi gick hem och upp för de hemska backarna en sista gång.

tisdagen bjöd på en hemfärd som började halv fem på morgonen och slutade vid halv sex på kvällen, det var en lång lång dag. och det var en riktigt riktigt trevlig vecka, helt underbart med italien, maten, glassen och så såklart att få träffa bettan, och venedig var helt underbart, jag älskar den staden och vill dit snart igen. tack för en helt underbar och trevlig vecka, bettan och daniel!